2014. augusztus 26., kedd

22. Kritika - Let me go

Let me go
link (x)
Trailer:
Hmm, ezt én készítettem, így nem szeretnék és szerintem nem is tudnék objektív kritikát írni róla.

Kinézet:
Gyönyörű! Roxana profi munkát végzett, hisz hiába néztem végig szúrós és igencsak kritikus szemmel, szinte semmibe sem tudok belekötni. Az oldalaid szépek, a rendezett képekkel semmi probléma, a modulsávod átlátható. A háttér nem mozog a bloggal, még a chat is átlátszó.
A bejegyzéseid olvashatóak, nincs túlzsúfolva képekkel, a szöveg sorkizártra van állítva, a bekezdéseid tagoltak. Egyetlen apróság azonban feltűnt. Az ő és ű betűid vastagabbak a többinél. Nem nagyon, csupán egy kicsit, és az is lehet, hogy csak engem zavart, de azért gondoltam megemlítem.

Történet:
Egyedi, amiért hatalmas piros pont jár, viszont a megvalósítás már nem nyert meg annyira, mint az alapötlet. 
Először is; a prológusod tetszett, mert mindent leírt, ami képes felkelteni egy potenciális olvasó figyelmét, viszont nem árult el semmit, ami kiszámíthatóvá tehetné a történetet. Ezt követően érthető, hogy hatalmas lelkesedéssel vágtam bele az első fejezetbe, hiszen érdekelt, mit hozol ki belőle, ráadásul mindig örülök, ha jó blogot olvashatok, és kritizálhatok... Nos, akkor az első fejezet és a ráadás:
Becca a rémálma miatt kissé feszélyezett, amiből mindenki arra következtet - s talán mintha te is megemlítetted volna -, hogy ez egy visszatérő rémkép. A fiatal lány elbúcsúzik az apjától, majd elmegy dolgozni, rögtön azután, hogy bevesz egy nyugtató hatású gyógyszert. Az élet olyan, mint mindig, azt hiszi, ez a nap sem tartogat számára izgalmakat. Azonban hatalmasat téved! Megjelennek a rendőrök, akik drogot találnak nála és azonnal beviszik az őrsre. Beccán nem végeznek el semmiféle drogtesztet, ahogy azt szokták, hiszen ahogy azt a kommentárjaid között olvastam, ez egy képzeletbeli történet, és ennyi még belefér. Igazad van, ezt tényleg át lehet ugrani, nem haragszik érte senki, engem sem zavart különösképpen. Az viszont már igen, hogy a kedves, család barátja rendőrúr kiabálni kezdett és rákényszerítette arra, hogy írjon alá egy beismerő vallomást, vagy mi a szöszt. Becca természetesen megteszi - mert ugye az emberek mindig megteszik, amit nem szeretnének. Miért ne valljuk be, hogy drogozunk? Menjünk börtönbe!
A következő részekben Becca gyakorta elájul, pár óra kimarad az életéből, azonban, hogy ne unatkozzunk, rengeteg dologra visszaemlékszik, még jóval a történet kezdetét megelőző időszakról. A szülinapjára és arra, hogy az apja elmondja neki: az édesanyja meghalt. 
Beccát elszállítják egy szigorúan őrzött börtönbe, ahol talál egy magával egyidős lányt, aki kedves és közvetlen. Bár főszereplőnőnk zárkózott, sorstársa elmeséli neki az egész életét, aminek ha jobban belegondolok, nincs sok értelme, mert Beccát valamiféle rejtélyes módon kiszöktetik a cellájából. Persze nem csak nekem, de neki is homályos mindez, ugyanis miután magával rántja a sötétség és három napig alszik, akár Csipkerózsika, egy számára ismeretlen helyen ébred, két fiú társaságában, akik közül az egyik titkon szereti a másik pedig egykor magára hagyta, amikor a lánynak nagy szüksége lett volna rá. Mindemellett részese lettem egy jelenetnek, amiben Zayn bebújik Becca mellé az ágyba - a lány végül nem löki el, hiába mérges rá -, s egy másiknak, amiben Liam majdnem megcsókolja.
Összességében: zavaros, túl kusza és bár biztos vagyok benne, hogy direkt ködösítesz, a sok üresjáratnak és megválaszolatlan kérdésnek hála - vagy ennek ellenére -, nem jött át. Nem veszek meg a folytatásért. Sajnálom, azért biztos van, akinek tetszik.

Szereplők:
Nos, körülbelül három fontosabb szereplőd van, akiről muszáj lenne szót ejtenem, de azért lesz egy másik is, akit szóba hozok.
Becca: az elején kedves és átlagos lánynak gondoltam, de ahogy múltak a percek, és fogytak a sorok rájöttem, hogy nem szeretem. Ki az, aki képes aláírni egy papírt, és ezzel kijelenteni, hogy bűnös, amikor nem drogozik? Ennek nincs semmi értelme, és annak sem, hogy állandóan sír. Szerintem egy kezem kevés lenne ahhoz, hogy megszámoljam, hányszor hullajtotta el a könnycseppjeit. Emellett zavaros a személyisége, sokszor vannak hangulatingadozásai. Az egyik percben dühös, amiért Zayn elhagyta, majd szomorú az emlékei miatt, később, akár egy szerelmes kislány, engedi, hogy a fiú, aki egyedül hagyta, mellé bújjon az ágyban. Ilyen nincs! Ha elhagytak, annak oka volt, és ha ez nem nyomós ok, akkor nem bocsátunk meg.
A rendőr: a férfi, aki Becca állítása szerint a család barátja, aki kiskorában vigyázott a lányra, most pedig hipp-hopp, ráveszi, hogy írjon alá egy papírt, amivel bűnösnek vallja magát. Én nem tudom, mit szeretnél kihozni ebből a történetből, de az olvasottak alapján ennek sincs túl sok értelme. A szereplőid zavarosak, lehetetlenség rajtuk kiigazodni.
Liam: a szereplők menüpontban leírtad, hogy szereti a lányt, és ez meg is látszik rajta. Minden mozdulata arról árulkodik, hogy védeni akarja, bár az nem derült ki, hogy mitől. A karaktereid közül ő tetszik eddig a legjobban, mert minden mozdulatában viaskodik önmagával - nekem legalábbis ez jött le abból, hogy meg akarta csókolni, de elrángatta, amikor el kellett. Durva, gyengéd... mégsem zavaros.
Zayn: róla sem tudok túl sok mindent, bár ezalatt a hat fejezet alatt is sikerült elérned, hogy ne kedveljem. Olyan gyanúsan viselkedik. Az egyik pillanatban olyan, akár egy bűnbánó kiskutyus, a következőben felszívódik, mert halaszthatatlan dolga akadt... biztos vagyok benne, hogy nem bevásárolni ment. Meggyőződésem, hogy vele sok baj lesz még.

Helyesírás:
Alapjában véve választékosan és igencsak szépen fogalmazol, így örömmel kezdtem bele a részek olvasásába, mondván, hogy nem is lesznek itt hatalmas problémák, s talán a kritika ezen részét ezúttal lerendezhetem egyetlen mondattal. Sajnos, ahogy jobban átbogarásztam a fejezeteidet, rájöttem, hogy tévedtem, ugyanis neked is - mint mindenkinek - megvannak a típushibáid. Össze is szedtem néhányat.

PONTOK
Amikor hatásszünetet, vagy bármiféle szünetet szeretnél tartani egy párbeszéd - vagy leírás - esetében, MINDIG három pontot írj le, ne kettőt és ne tizenhármat. Ez így nem csak csúnya, de hibás is.
"- Tudod, Becca.............én nem vártam volna ezt tőled." Helyesen valahogy így néz ki (kicsit át is fogalmaztam, hogy könnyebb legyen az olvasónak, mivel ezzel a sorrenddel kicsit akadozott): - Tudod, Becca... én nem ezt vártam tőled.

ÍRÁSJELEK A PÁRBESZÉDEK ESETÉBEN
Vagyis központozás, aminek szabályai vannak. Nem kell mindig pontot tenni, hiszen a "mondtam", "bólintottam" szavakat csupán közbeveted, megjegyzed, amit kötőjellel kell jelölni, én legalábbis így tanultam, és a könyvekben is így van. Ha tévedek, szóljatok nyugodtan... mindenesetre kijavítom.
"- Teljesen. - Bólintottam." Helyesen: - Teljesen - bólintottam.
"- Kössz. - Mondtam, majd egy puszit nyomtam apa arcára. - Sok sikert!" Helyes: - Kösz - mondtam, majd egy puszit nyomtam apa arcára. - Sok sikert!

EGYBEÍRÁS/KÜLÖNÍRÁS
Van pár szó, amit vagy elütöttél, vagy direkt külön írtál, viszont egybe kellene. Erre is hoztam példát, ahogy a fordítottjára is:
"Rég óta nem álmodtam már ezt, most még is visszatért." Helyesen: Régóta nem álmodtam már ezt, most mégis visszatért. (megjegyzem, itt leginkább a mégis-sel volt problémám)
"Elkel utaznom pár napra, de ígérem nem maradok soká!" Az "elkel" szó azt jelenti, hogy valami elkel, valamit eladnak. Amire te gondoltál, azt egészen máshogy kell írni. Helyesen: El kell utaznom pár napra, de ígérem, nem maradok soká!

FURA SZAVAK
Igazából, ahogy újraolvastam a mondatokat, elgondolkoztam azon, hogy talán csak elütötted őket, hiszen a 'v' és az 'f' betű például nagyon közel van egymáshoz a klaviatúrán, de azért megemlítem, mert lehet, hogy tényleg hiba, és nem véletlen.
"Gondolkodás nélkül nyomtam meg a zöld gombot, mire a telefon elkezdett kisípolni." Kisípolni? Én értem, hogy mire gondolsz, és azt is tudom, hogy létezik ilyen szó, de akkor is különösnek tűnik, s hiába olvastam el többször, képtelen voltam megbarátkozni vele. Használhattad volna helyette például: a telefon kicsöngött, vagy elkezdett sípolni... de ne mixeld a kettőt!
"Egy testhez simuló fekete hosszú ujjas és egy szürke nadrág volt rám aggatva, ami veszélyezni kezdett." Ebben a mondatban veszélyezni szót találtam furának, bár gondolom a feszélyezni igére gondoltál, miközben megírtad a fejezetet.

VESSZŐK
Hmm, a vége felé már nem is volt olyan vészes, inkább az elején találkoztam ehhez hasonló hibákkal. Amikor az olvasó olvasni kezd, a vesszőknél felemeli a hangsúlyt, a pontoknál leviszi, vagy teljesen megáll pár röpke másodperc erejéig. Ez ösztönös, sokszor észre sem veszik. Viszont, ha rossz helyekre teszed a vesszőt, azzal megnehezíted az olvasást, néha más értelmet kap a szöveg.
"A hideg is kiráz ha RÁ gondolok." Fontos, hogy a tagmondatok közé vessző kerül! Te viszont kihagytad. Helyesen: A hideg is kiráz, ha Rá gondolok.
"Ahogy beléptem rám sandított." Helyesen: Ahogy beléptem, rám sandított. Olvasd el a kettőt, és próbáld ki a hangsúlyozást. Melyik a jobb?

ELÜTÉSEK
Ezek már csak apróságok, mégis fontosak, hiszen egy elütésmentes részt sokkal szívesebben olvas az ember. Azt javaslom, hogy olvasd át a részeidet, mielőtt kiraknád őket, és akkor kevesebb lesz egy-egy fejezeten belül. Persze nem kizárt, hogy marad egy-kettő - velem is megesik -, de akkor is. Segít.
"Nem volt mitől. beletörődtem a sorsomba." Itt elfelejtettél nagy betűt írni az új mondat elejére, VAGY pontot írtál vessző helyett. Helyesen: Nem volt mitől. Beletörődtem a sorsomba.

IGEIDŐK
Mint a legtöbb emberrel, veled is előfordul, hogy a múltba jelent keversz. Néha nagyon zavaró tud lenni, de az átolvasás ezen is segít.
"A szemeim egyre nehezebbé válnak, de nem hagytam, hogy lecsukódjanak." Mivel leginkább múltban íród a részeket, ez alapján javítom ki: A szemeim egyre nehezebbé váltak, de nem hagytam, hogy lecsukódjanak.
"Szőke haja, lazán omlott a vállára, kék szemei csillogtak arra aki rá néz." Helyesen: Szőke haja lazán omlott a vállára, kék szemei csillogtak arra, aki ránézett. 

Összességében:
10/6 - a történet egyedi, viszont kissé zavaros, a design majdhogynem tökéletes, a fogalmazásod szép és választékos. Formáld a karaktereket, vigyázz a valósághűségre és a helyesírásra, akkor nem lesz probléma. További sok sikert!

Millio puszi Xx
szerecsendio

2 megjegyzés:

  1. Kedves szerecsendió!
    Nagyon hálás vagyok a kritikáért teljesen igazad van! Jól tudom magamról, hogy nem vagyok egy tökéletes helyes író, ez sokszor abból is adódik, hogy olyan gyorsan jönnek a szavak egymás után, hogy szinte képtelen vagyok megállni, csak írnom és írnom kell. A szereplőknél is igazad volt, bár Becca nem egy olyan papírt írt alá, hogy drogozik, hanem, hogy drogot találtak nála. Bár ez most mindegy.
    A meglátásod pedig jó, a legtöbb bonyodalom Zaynnel lesz, ám Izzy a börtön barátnő is beleszövődik majd a történetbe. És azt még meg kell említenem, hogy ahogy jobban belegondoltam, magam is Liam karakterét kedvelem legjobban, és nemsokára az is kiderül, hogy mitől is félti ennyire a lányt! :) Még egyszer nagyon szépen köszönöm a kritikát! :)
    Sade xx

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Sade!
      Először is, nagyon tetszik az új neved. Másodszor; örülök, amiért nem bántottalak meg, mert féltem, hogy így lesz. A papír miatt akkor elnézést kérek, én teljesen ebben a hiszemben voltam, miután elolvastam az adott fejezetet. Ha Izzy még fontos lesz, akkor azt a részt se vedd magadra, csak olyan homályos a történet, hogy szinte semmit sem lehet átlátni. Erre figyelj oda. A sejtetés jó, néha azonban zavaró tud lenni. A helyesírásról pedig csak annyit, hogy az idővel fejlődni fog, csak figyelj oda rá :)
      Millio puszi Xx

      Törlés